Porsche senteret i Oslo

Byggherre Bravaria Eiendom
Byggtype Kontor- og forretningsbygg
Prosjektstørrelse ca. 5000 m2
Byggeår 2019-2021
Sted Ryen, Oslo

Kontaktperson

Roar Rønning

Serviceleder, elektro

T: +47 982 19 882 E: roar.ronning@gk.no

Har du spørsmål?

Kontakt Roar

Kravene er høye på alle fronter når en legendarisk merkevare som Porsche skal rehabilitere egne lokaler – i anledning utrulling av Porsches første elbil Taycan.

Prosjektbeskrivelse 

Porsche lanserte sin første elbil Taycan i september 2019, og interessen tok av blant nordmenn. Lokalene hos Porsches Oslo-senter måtte tilpasses elbiler og matche behovet for betydelig økt kapasitet. 

– Det er et premium-merke og kundene skal ha en premium opplevelse, fastslår daglig leder Inge Zeiner i Autozentrum Holding AS, som blant annet eier Porsche-importør Autozentrum Sport og Porsche Center Oslo. Zeiner var også daglig leder i byggherre Bavaria Eiendom Ryen AS fram til prosjektet ble ferdig. Porsche sentralt stiller høye krav til forhandleres lokaler, og belysning alene har 80 siders kravspesifikasjon.

Prosjektet begynte med oppussing av én etasje, nytt elbilverksted og ladere, men har vokst underveis til et omfang som et vanlig entrepriseprosjekt.

– Antall elbilladere har vokst voldsomt i prosessen, og vi fikk en klar anbefaling om å konvertere hele bygget til 400 V anlegg. Det i seg selv er et ganske stort prosjekt, påpeker Zeiner. I tillegg valgte byggherre å rehabilitere flere arealer enn planlagt, når de først var i gang.

Porsche Center Oslo og Autozentrum Sport har vært i full drift mens rehabiliteringen har pågått. 

GKs leveranse 

Vi har tverrfaglig rammeavtale på service med Porsche, og ble tidlig involvert. Byggmester Neteland er hovedentreprenør, mens GK tar seg av alle tekniske fag, inkludert prosjektering.

– Å kalle det rehabilitering er nesten fælt, for det er omtrent bare reisverket som ikke er nytt, poengterer serviceleder Roar Rønning, elektrovirksomheten i GK.

– Å kalle det rehabilitering er nesten fælt, for det er omtrent bare reisverket som ikke er nytt, poengterer serviceleder Roar Rønning, elektrovirksomheten i GK
Roar Rønning, serviceleder, elektro, GK i Oslo

Rehabiliteringen er omfattende:
        
  • Underetasjen har fått nytt kundemottak, nytt delelager, kontorlandskap for kundemedarbeidere, poleringsverksted, diagnosehaller og vaskehall. Poleringsverkstedet har et avansert lysanlegg hvor belysning kan tilpasses etter bilenes lakkfarge.
  •     
  • Lokaler i 1. etasje har blitt billager for Porsche.
  •     
  • Ladere til elbiler er montert i de fleste avdelinger (el-bil-verksted, poleringsverksted, bil-lager, salgshaller, showroom, utleveringshaller og flere steder utvendig).
  •     
  • Kontorlokaler i andre etasje er rehabilitert til kontorlokaler for Autozentrum Sport (Importavdelingen til Porsche) og utleveringsavdeling for Porsche, samt rehabiliterte kontorlokaler for utleie.
  •     
  • Kontorlokaler i tredje etasje er gjort om til showrom og bruktbil-avdeling.

Ventilasjon

Vi har levert nytt spredenett i alle etasjer som er rehabilitert, mens aggregater på taket og sjakter er gjenbrukt. Store deler av bygget har fått behovsstyrt ventilasjon med Lindinvent. Vi har også levert nytt SD-anlegg, brannspjeld og brannspjeld-sentral. Les mer om ventilasjon

Elektro

Elektro er den største delen av vår leveranse til Porsche-bygget, og dekker mer enn 15 fag innen elektro. Blant annet brann, nødlys, ledelys, utelys, kamerasystem, wifi, elbillading med aktiv laststyring, UPS, adgangskontroll og alarmsystem. Hele bygget er konvertert til 400 V anlegg. Les mer om elektro

– For oss som leverer en god del ladeanlegg til elbiler, er det ekstra stas å få levere til Porsche, sier Rønning. Porsche har egne typer ladere, men i dette prosjektet er de fleste av laderne samme type som GK pleier å levere.  

– Det krevde egen godkjenning hos Porsche i Tyskland, som har strenge krav, påpeker Rønning.

Resultat 

Det å bygge om lokaler i full drift er komplisert; blant annet det å planlegge optimalt hvordan ulike fag skal jobbe og i hvilken rekkefølge.  

– Vi visste godt hva vi gikk til; vi har mye erfaring både med å bygge nytt og bygge om, poengterer Zeiner. Og selv om prosessen har vært krevende underveis, har resultatet blitt bra.  

– Vi er veldig fornøyde med resultatet og den jobben som er utført. Det har blitt et veldig flott og moderne senter tilrettelagt for kraftig vekst, og som ivaretar alt som er nødvendig for elbilsatsingen, fastslår Zeiner.
  

Service og vedlikehold

Moderne bygg er fulle av tekniske installasjoner som sørger for frisk luft, lys og varme, varmt vann og mye mer. Disse trenger service og vedlikehold for å fungere optimalt hver dag. Vi hjelper deg med å optimalisere systemene fra et funksjonelt, økonomisk og miljømessig perspektiv. Vi bidrar til å minimere de løpende driftskostnadene, samtidig som vi sikrer lang levetid og optimal funksjon så lenge installasjonen er i drift.