None

Hvem bryr seg om at vi digitaliserer byggene?

Skrevet 15. mai 2017 av Steinar Holm
Vi blir i bedre form av å trene – ikke medlemskapet
Steinar Holm

konserndirektør eksisterende bygg

Som jeg tidligere har skrevet om blir byggene utrustet med mer og mer sensorteknologi. Dette er potensielt smart, dersom vi bruker dataene til noe.

Vi har gjennom lang erfaring både som servicepartner og leverandør av løsninger for byggautomasjon, sett utfordringene med tradisjonelle SD-anlegg som styrer bl.a. byggets ventilasjon, lys og varme. Systemene som blir levert er stort sett bra og gir brukerne en rekke muligheter. Men like lite som et medlemskap hos Sats får deg i god form, vil et SD-anlegg som ikke brukes skape verdi. Som leverandør kunne vi kanskje tenkt oss at driftspersonellet brukte mye tid til foran skjermen, men slik er det selvsagt ikke. Det er hverken lønnsomt eller nyttig i de fleste bygg å ha en slik ressursbruk.

Hva er så nyttig? Åpenbart er det nyttig å bruke systemene periodisk til alarmhåndtering, årsaksanalyser til feil og ikke minst driftsoptimalisering. Men, dette er ikke en hundreprosentstilling for de fleste norske bygg.

I GK har vi mange kunder, flere med relativt like behov. De trenger tid og kompetanse til å bruke informasjon fra SD-anlegg, energioppfølgingssystemer og  IoT-løsninger for å analysere og forbedre driften. Vi har satt dette i system slik at ingeniører hos oss har dette som sin fulltidsoppgave. Kostnadseffektivt er det også, det er ikke nødvendigvis all verdens tid som skal til. Selvsagt avhenger dette av ambisjonsnivået til vår kunde.

Så kort fortalt vil GK være din PT med følgende program

  1. Ta i mot data fra byggene (energidata, temperaturer, alarmer, CO2 mv)
  2. Analysere data – ser det riktig ut, eller er det noe som må korrigeres – eller er det noe som er i ferd med å bli ødelagt
  3. Foreslå tiltak – dersom noe er feil vil vi registrere dette i vårt Service Management System, kunden vil kunne lese denne informasjonen via vår kundeportal
  4. Utbedre avvik – vi sender selvsagt våre teknikere til bygget for å utbedre avvik etter kundens ønske. Gjennom at vi har analysert feilårsaken vil vi sannsynligvis korrigere feilen raskere enn tidligere.

 

Tjenesten vil komplettere dagens serviceleveranser og være en nyttig støtte til den lokale driftsorganisasjonen.

Pris da? Vi selger tjenesten fra 299 kr/mnd. – så det er helt overkommelig!

Teknologien gir oss mulighet, men den blir først smart nå noen smarte folk har satt den i en sammenheng og tar den i bruk. Driftssentralen gjør noe med det.



Kategori: Fagblogg
Custom sub menus