None
Steinar Holm holdt foredrag om sensorer i bygg under Bygg Reis Deg 2017.

Sitter du på en gullgruve?

Skrevet 20. oktober 2017 av Steinar Holm
Data som ikke brukes til noe er bortkastet.
Steinar Holm

konserndirektør eksisterende bygg

 

Du blir ikke god på noe du bare bruker 5 % av tiden din på. Det gjelder i alle høyeste grad også overvåking av data for tekniske anlegg i bygg. 

Gjennom samtaler med våre kunder og innsamling av data, ser vi at en gjennomsnittlig byggdrifter bruker to timer i uka på å overvåke og analysere data fra sine tekniske anlegg. Det vil si at man kun bruker 5 % av arbeidstiden på nettopp denne oppgaven. 

I GK mener vi at dette også er tilstrekkelig tid å bruke på denne oppgaven. I midlertid er vi overbevist om at dette er en oppgave som kan gjøres bedre. Selve ideen og bruken av sensorer i bygg er ikke noe nytt – det har vi gjort de siste 30-40 årene - men det er først nå det har blitt billig, mer tilgjengelig og brukervennlig. 

NoneMonnit tilbyr over 50 sensorer som enkelt kan monteres på eksisterende teknisk anlegg. Det er ikke lenger innhentingen av data som er utfordringen. Dataene i seg selv skaper liten verdi; det er først i analysen og ved eventuelle tiltak data virkelig kan gjøre en forskjell. Ved å forstå hva som er viktige og driftskritiske funksjoner i et teknisk anlegg og overvåke disse, så kan man avverge driftsstans før de oppstår. Det blir nesten som å ha en krystallkule. Den krystallkulen kaller vi GK driftssentral. 

Alle nye bygg har sensorer og målere for det meste av teknikken. I tillegg har de lave energibehov. Det store potensialet ligger naturligvis i de eksisterende byggene hvor energikostnadene er høye og automatikken fraværende eller dårlig.  

En av våre leverandører på sensorsiden er amerikanske Monnit som har gode løsninger for eksisterende bygg. De kan vise til suksesshistorier fra flere av sine kunder, deriblant en gigantisk teleoperatør som lenge var plaget av store vedlikeholdskostnader på avsidesliggende basestasjoner. Driftsstans ved disse basestasjonene var både tidkrevende og kostbare å utbedre. 

Ved å montere to enkle målere for romtemperatur og elektrisk spenning inn til kjøleaggregatene i basestasjonene, kunne man etter hvert se et gjentagende mønster i forkant av maskinhavariene. Det har ført til at de i dag kan se en driftsstans komme 6 måneder i forveien. Det gir et bedre og rimeligere vedlikehold som kan planlegges og utføres til en mye lavere kostnad. Monnit har over 50 ulike sensorer som enkelt kan ettermonteres for å kunne overvåke gamle anlegg som om de var nye.  

Ved GKs driftssentral sitter dedikert personale og jakter på avvik i dine data, godt hjulpet av "big data" og "machine learning". Erfaringer fra et anlegg kommer et annet til gode, og et serviceoppdrag er ikke lenger bestemt av et kalenderintervall men et faktisk behov.    

Custom sub menus